Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdo sleduje kariéru (východo)německých DIE APOKALYPTISCHEN REITER, tomu určitě neuniklo, že v loňském srpnu kapela po třech létech a zároveň jistém čase nečinnosti vydala jubilejní, desáté řadové album „Der Rote Reiter“. Poměrně nenápadně, vskutku, i když to spíše jen z pohledu českého posluchače, neboť vydávající Nuclear Blast rozhodně nejsou jen tak „nějakou“ firmou.
Album, zabalené do symbolicky rudě červeného obalu s klasickým grafickým motivem, slibovalo návrat původní a nejklasičtější tváře Jezdců, kteří svými posledními dvěma počiny (a zejména dvojalbem „Tief. Tiefer“), rezignujícími na někdejší rozhodnost a údernost, jistě uvedli do rozpačitosti nejednoho jejich příznivce. A samozřejmě nešlo jen o větší příklon k melodice či obecně k metalovému mainstreamu, na ten už jsme si koneckonců u kapely zvykli, ale do pravidel hry se zkrátka a dobře vloudila také nuda, třebaže svěcená snahou znít trochu jinak nebo se jen prostě a jednoduše vyvíjet.
Nakolik přesně si to samotní apokalyptici uvědomovali těžko říct, při poslechu úvodní skladby celého alba „Wir sind zurück“, která zároveň posloužila jako pilotní singl, je však nad slunce jasné, že nejspíš sami cítili nutnost změny směrem, který jim původně vyhovoval nejvíce. Totiž do pozice neřízené metalové střely, u které nikdy nevíte, s jakou razancí opustí hlaveň a zavrtá se do cílového předmětu určení. Death metal? Black metal? Doom metal? Heavy metal?
Přesně taková je i zmíněná skladba. Vybuchne jako speedmetalová světlice, přehoupne se někam málem až k thrash metalu a po nesmírně barevném sólu definitivně vygraduje v dramatických zásecích, smrtelném zařvání a vpravdě grindovém tempu. K tomu si přidejte onen nesmírně nakažlivý text (i když, pravda, „jen“ v němčině), slibující velkolepý návrat a věci ještě velkolepější, a rázem to všechno dostane daleko jasnější kontury. Ano, DIE APOKALYPTISCHEN REITER, přestože nikdy neodešli, se vrátili, a to ve velkém stylu, v němž s příchutí metalového crossoveru kdysi kosili nejednu konkurenci.
Někdo by to jistě mohl nazvat sázkou na jistotu, ale já podobný názor rozhodně nesdílím. Máte-li se vracet k jistotě, rozhodně nebudete působit jako živou vodou omytí, sypající z rukávu jedno kovové eso za druhým, což přesně je případ „Der Rote Reiter“. Skvělá titulní skladba, poctivě prohnětávající čistě deathmetalové hájemství, „Auf und Nieder“, obyčejná melodická hitovka, útočící naopak na první dobrou, další úprk „Folgt Uns“, „Hört mich an“, v refrénu zakletá do neodolatelné doommetalové princezny, „The Great Experience Of Ecstasy“, jež dá dokonce vzpomenout na CRADLE OF FILTH, anebo „Die Freiheit ist eine Pflicht“ s výtečným melodickým motivem, tam všude je to o pořádném kusu pořádné muziky, jenž vám z uší jen tak nevyšumí. Snad jen na úplný závěr se album trochu potencionálně zadrhává, ale to už je vzhledem k jeho téměř hodinové stopáži jen taková drobná úlitba mocným kovovým bohům.
Kteří mimochodem nad Apokalyptickými jezdci nepochybně drželi při nahrávání „Der Rote Reiter“ ochrannou ruku a na albu je to proto doopravdy znát. Tak směle do sedel, přátelé.
1. Wir sind zurück
2. Der Rote Reiter
3. Auf und Nieder
4. Folgt uns
5. Hört mich an!
6. The Great Experience Of Ecstasy
7. Franz Weiss
8. Die Freiheit ist eine Pflicht
9. Herz in Flammen
10. Brüder auf Leben und Tod
11. Ich bin weg!
12. Ich nehm' dir deine Welt
13. Ich werd' bleiben
Diskografie
Der Rote Reiter (2017) Tief.Tiefer (2CD) (2014) The Greatest Of The Best (Best Of) (2011) Moral & Wahnsinn (2011) Licht (2008) Der Weg (EP) (2008) Tobsucht (DVD) (2008) Riders On The Storm (2006) Friede Sei Mit Dir (EP/DVD) (2006) Samurai (2004) Have A Nice Trip (2003) All You Need Is Love (2000) Allegro Barbaro (1999) Dschinghis Khan (EP) (1998) Soft & Stronger (1997) Firestorm (demo) (1996)
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě napamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.